- 1 просмотр
Cu referire la informațiile apărute în spațiul public privind declararea grevei japoneze, începând cu 15.12.2025, de către unii angajați titulari ai Școlii de Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică), Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova vă prezintă informații complete privind statutul, activitatea și situația administrativă a acestei subdiviziuni universitare, precum și măsurile întreprinse de conducerea instituției.
În temeiul Ordinului Ministerului Sănătății nr. 30 din 6 aprilie 2002, în cadrul USMF „Nicolae Testemițanu” a fost instituită Școala de Sănătate Publică, în baza Catedrei de sănătate publică și management „Nicolae Testemițanu”, având ca obiectiv principal formarea postuniversitară a specialiștilor din domeniul sănătății publice, fiind instituit și Consiliul de administrare al acesteia.
Ulterior, prin Ordinul Ministerului Sănătății nr. 30 din 6 aprilie 2005, a fost constituită Școala de Management în Sănătate Publică (ȘMSP) pe lângă USMF „Nicolae Testemițanu”, fiind aprobat Statutul Școlii, precum și Consiliul administrativ al acesteia.
Prin Decizia Senatului universitar nr. 8 din 13 octombrie 2010, a fost aprobat Regulamentul Școlii – act normativ intern ce stabilește în mod expres statutul Școlii ca subdiviziune universitară în Structura organizatorică a Universității.
Pe întreaga perioadă de activitate, Școala de Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică) a funcționat ca subdiviziune structurală a Universității, fără a deține statut de subdiviziune autonomă. Pe parcursul activității, au fost înaintate, în mod repetat (de cel puțin două ori), propuneri oficiale către directorul Școlii privind organizarea acesteia în regim de autonomie universitară, care au fost refuzate expres de către conducător.
USMF „Nicolae Testemițanu”, în conformitate cu practica aplicabilă tuturor subdiviziunilor sale, a asigurat integral retribuirea muncii angajaților subdiviziunii, plata deplasărilor efectuate în interes de serviciu și achitarea cotizațiilor de membru ale Școlii, efectuarea reparațiilor în incinta sediului și dotarea cu utilaj și echipamente necesare, utilizând sursele financiare proprii ale Universității.
Totodată, menționăm că denumirea „Școala de Sănătate Publică” a fost utilizată și promovată constant, încă din momentul înființării, de către conducerea subdiviziunii și de către unii angajați titulari. Acest fapt este confirmat prin elementele de identitate vizuală: logoul și denumirea subdiviziunii afișate pe pagina web oficială (www.sph.md, School of Public Health), pe panoul amplasat în fața Blocului didactic nr. 4, precum și pe platformele social media. Prin urmare, aceste acțiuni constituie o recunoaștere implicită și constantă a denumirii oficiale a subdiviziunii universitare, așa cum este reglementată prin actele normative în vigoare.
Ca rezultat al activității Comisiei interministeriale, prin Ordinul Ministerului Sănătății nr. 163 din 2 martie 2021 privind aprobarea Planului de acțiuni referitor la organizarea și desfășurarea procesului educațional în cadrul Școlii de Management în Sănătate Publică a Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, au fost stabilite următoarele măsuri:
-
modificarea Ordinului Ministerului Sănătății nr. 30 din 6 aprilie 2005;
-
elaborarea și aprobarea de către Senatul universitar a Regulamentului de organizare și desfășurare a activității Școlii, în calitate de subdiviziune a Universității;
-
elaborarea Raportului de autoevaluare a programului de studii de master Management în sănătate publică, cu respectarea standardelor de acreditare.
În conformitate cu aceste prevederi, Universitatea a inițiat procesul de acreditare. Astfel, programul de studii de master Management în sănătate publică a fost acreditat de către ANACEC pe data de 12 aprilie 2022, în condițiile legislației în vigoare.
Începând cu anul 2023, în conformitate cu Structura organizatorică și Organigrama Universității, Școala de Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică) a fost integrată în cadrul Facultății de Medicină nr. 1, în calitate de subdiviziune didactică. Această modificare a fost determinată de cerințele de acreditare ale programului de studii de master Management în sănătate publică și are drept scop asigurarea continuității și coerenței parcursului academic între programul de studii de licență Sănătate publică și programul de master desfășurate în cadrul aceleiași facultăți.
În conformitate cu prevederile Ordinului Ministerului Sănătății nr. 873 din 6 octombrie 2025, a fost abrogat Ordinul Ministerului Sănătății nr. 30 din 6 aprilie 2002 privind instruirea cadrelor de conducere din sistemul sănătății – act normativ prin care a fost aprobat Statutul Școlii de Management în Sănătate Publică și a fost constituit Consiliul administrativ al acesteia. Actul normativ menționat nu corespunde cadrului juridic actual. Totodată, prin același ordin, Ministerul Sănătății menține denumirea inițială a subdiviziunii universitare – Școala de Sănătate Publică, fiind exclusă sintagma „Management în”.
Având în vedere că Ordinul Ministerului Sănătății nr. 873 din 6 octombrie 2025 obligă rectorul Universității să asigure executarea prevederilor acestuia, în conformitate cu Decizia Senatului nr. 10/11 din 27.11.2025, a fost emis Ordinul rectorului nr. 397-A din 1 decembrie 2025, prin care au fost puse în aplicare prevederile ordinului MS. În acest context, pe data de 1 decembrie curent administrația Universității a informat angajații Școlii de Sănătate Publică cu privire la aspectele menționate, iar pe data de 10 decembrie 2025 – beneficiarii de studii.
Pe întreaga perioadă de activitate, Școala de Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică) a refuzat, fără justificare legală, să se conformeze deciziilor Senatului Universității și ordinelor rectorului referitoare la actualizarea și administrarea site-ului oficial al Școlii www.sph.md. Conform acestor decizii, subdiviziunea era obligată să menționeze clar statutul său de subdiviziune didactică a Universității – ca parte integrantă a Facultății de Medicină nr. 1, și să integreze site-ul www.sph.md pe site-ul oficial al Universității – www.usmf.md. Această prevedere nu a fost respectată, Școala gestionând în continuare un site separat, ceea ce contravine politicii instituționale privind comunicarea și identitatea vizuală a Universității.
Directorul Școlii Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică) este singurul conducător de subdiviziune din cadrul Universității care a încheiat contracte de colaborare cu instituții din țară și din străinătate, astfel asumându-și statutul de unitate juridică separată, fără a deține împuternicirea legală necesară și fără coordonarea prealabilă cu administrația Universității. Aceste acțiuni constituie încălcări grave ale prevederilor legale și regulamentelor instituționale în vigoare, contrar normelor de organizare și funcționare aplicabile tuturor subdiviziunilor Universității.
Directorul Școlii de Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică) este singurul conducător de subdiviziune din cadrul Universității care refuză constant, fără prezentarea unor argumente temeinice, semnarea fișelor de post, a regimului de muncă, a Raportului de activitate, a Regulamentului de funcționare a Școlii și a altor acte interne obligatorii în cadrul Universității.
Totodată, Școala de Sănătate Publică (cu denumirea anterioară Școala de Management în Sănătate Publică) reprezintă unica subdiviziune didactică din cadrul Universității care se confruntă cu o fluctuație majoră a personalului didactic. În ultimii 10 ani, peste 60 de angajați au fost demiși la inițiativa directorului, fapt care trezește îngrijorări privind stabilitatea, climatul organizațional și asigurarea continuității procesului educațional. Școala a editat multiple manuale elaborate de către majoritatea angajaților, care ulterior au demisionat din cadrul ȘMSP.
Menționăm faptul că, directorul Școlii a constituit Asociația Obștească „Școala Națională de Management în Sănătate Publică”, cu sediul declarat la domiciliul personal al directorului, utilizând o denumire similară cu cea a subdiviziunii universitare pe care o conduce. În cadrul acestei asociații, directorul a încheiat contracte cu finanțatori externi pentru atragerea de fonduri și a desfășurat activități de bază în calitate de director, ceea ce poate genera confuzie între statutul instituțional al subdiviziunii Universității și activitatea asociației private.
În concluzie, administrația Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” declară:
Universitatea a pus în aplicare prevederile Ordinului Ministerului Sănătății nr. 873 din 6 octombrie 2025, prin care a fost abrogat Ordinul MS nr. 30 din 6 aprilie 2002 privind instruirea cadrelor de conducere din sistemul sănătății, și modificat Ordinul MS nr. 30 din 6 aprilie 2005, subdiviziunea universitară fiind menținută cu denumirea actuală Școala de Sănătate Publică, prin excluderea sintagmei „Management în”. Astfel, această subdiviziune universitară își va desfășura activitatea în continuare.
Raporturile de muncă ale angajaților Școlii de Sănătate Publică rămân în vigoare și nu vor suferi modificări. Salariații subdiviziunii beneficiază de concedii anuale plătite, conform programării aprobate, și de retribuirea muncii în conformitate cu actele normative aplicabile.
Actualmente, procesul de studii se desfășoară fără modificări, conform programului de studii aprobat de Universitate.
La finalizarea cu succes a studiilor superioare de master la programul Management în sănătate publică, vor fi eliberate diplome de studii superioare de master cu titlul de Master în Sănătate publică, în domeniul de formare profesională Sănătate publică, programul de studii Management în sănătate publică.